ARTIKEL: Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning - en erforderlig bit text om en synnerligen besvärlig gruppering bokstäver

[Denna artikel publicerades ursprungligen 2020 som en del av Nosys #4. Jag har valt några pärlor ur den blaskan att återpostas här.]

ADHD är ingen superkraft. Innan vi börjar förefaller det adekvat att fastslå detta. Det är förvisso en behjärtansvärd intention att söka avdramatisera stigmat kring den ökända bokstavskombination som fått föräldrar såväl som lärare att bli gråhåriga i förtid, men det vore en häpnadsväckande björntjänst att se på diagnosen som en form av superkraft. Definitionen av en sådan är nämligen en övermänsklig förmåga. ADHD å sin sida är en fullt mänsklig och medicinskt diagnoserbar neuropsykiatrisk funktionsvariation som, om den inte blir korrekt diagnoserad, ofta leder till drogrelaterad självmedicinering och depression.

Den första att ta upp ADHD-problematik var Sir George Still, som i egenskap av Englands första professor i pediatrik kom att kallas ”den brittiska pediatrikens fader”. Under ett par dagar i mars 1902 höll han tre lektioner på Londons medicinska högskola, RCP (Royal College of Physicians), där han beskrev en ”abnormal defekt i moralisk kontroll hos barn” som följdaktligen innebar att vissa barn hade svårt att moderera sina beteenden trots samma nivå av intelligens som andra barn. För de arma eldsjälar som vill gräva djupare i hans lektioner finns de transkriberade under titeln ’Some Abnormal Psychical Conditions in Children’ (https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1087054706288114) men för tillfället nöjer vi oss med att notera att det fokuseras på barnens beteenden snarare än på vad som föranleder desamma.

Sedan hattar de lärda runt i flera decennier mellan olika inställningar varav samtliga faller under den barockt missvisande bilden att problematiken ligger i det oönskade uppförandet hos barnet och om detta pinorum upphör försvinner problemet. Barnens nyckfulla vandel skulle på 30-talet stävjas medelst olika varianter av amfetamin, något som både hade – trots den genanta missuppfattningen - legitim effekt och likvisst ignorerades av samtiden. Trots att barn som fått amfetaminvarianten Benzidrine visat ökad koncentrationsförmåga i skolan skulle det dröja drygt 5 skottår innan man införde Ritalin (som tillsammans med Concerta används än idag) som en vedertagen hörnsten vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar.

1980 gav oss inte bara det ljumna ”i sinom tid”-beslutet angående avvecklingen av kärnkraft och den gula ikonen vi känner som Pac Man utan även en ny definition på vad man kommit att benämna som ”en mindre hjärnskada hos barn” (Hyperkinetic Reaction of Childhood). Det slogs nämligen äntligen fast att det inte rörde sig om ett beteendeproblem utan att det i stället var något med den där flyktiga koncentrationen. Det skulle sålunda omskrivas Attention Deficit Disorder, ADD. Senare samma årtionde reviderades den ömma bokstavskombinationen till att även innehålla hyperaktivitet och vi har äntligen anlänt till ADHD. I kombination med att det var lättare för läkare att diagnosera barn med funktionsvariationen och att föräldrar i större omfattning blev medvetna om den, och alltså tog in sina barn för utredning, ökade diagnosen markant under 90-talet. Detta medförde att fler typer av medicin togs fram och för ett otränat öga såg detta naturligtvis oroväckande ut. Var vi för frikostiga med diagnosen? Skrevs det ut mediciner för lättvindigt?

Det skulle sedermera komma att göras flera betydande framsteg i förståelsen för diagnosen men detta till trots är det idag en vanlig inställning att se på ADHD utifrån. Hur är det att leva med en person som har ADHD? Hur är det att vara förälder till ett barn med ADHD? Hur underlättar vi för personer med ADHD att agera och reagera bättre (läs konventionellt), så att det inte blir en olägenhet för anhöriga?


En medeltida illustration av ett barn, kanske med ADHD. Konstnär: Inte Picasso i alla fall

Diagnosen gjorde alltså den besynnerliga resan från att vara missuppfattad, till att vara misstrodd, till att vara missuppfattad igen. Personer med ADHD har genom åren internaliserat att de har jobbiga personligheter och att de uppför sig opassande på pin kiv. Den lite mindre vanligt förekommande infallsvinkeln, att se på diagnosen utifrån personerna som har den, har under de allra senaste åren börjat få fäste. Hur känns det att ha ADHD? Vad är de direkta symtomen och hur skiljer de sig från sidoeffekterna som oftast är vad som upplevs utåt sett? Nu är ju undertecknad inte utbildad i den medicinska konsten men vi kan ju kika på existerande forskning och sammanställa ett par gemensamma nämnare.

Allra först kan det däremot vara på sin plats att sammanställa de vanligaste effekterna, det som majoriteten av personer med ADHD uppvisar och som kommit att förknippas starkt med diagnosen. Thomas E. Brown, PhD, specialist inom ADHD hos barn, ungdomar och vuxna med högt IQ tar upp följande:

Bristande koncentrationsförmåga
Precis som med alla typer av människor så är det lätt hänt att en person med ADHD tappar tråden och börjar tänka på något annat än det hen håller på med. Det som däremot är karaktäristiskt för ADHD är att det gäller så gott som alla situationer och så gott som hela tiden. Det blir med andra ord ett reellt problem i stället för en enstaka distraktion då och då. I samma veva finns det alltid ett fåtal ämnen där personer med ADHD tvärtom uppvisar hyperfokus. De kan sitta koncentrerade och onåbara i timmar utan att lägga märke till någonting annat. Dessa ämnen varierar naturligtvis från person till person, men för att locka fram det här tillståndet hos personen måste ämnet uppfylla ett av två krav. 1) Det måste vara genuint intressant. Inte för att det borde vara intressant för vederbörande, utan för att det fångar deras intresse helt frivilligt. Det är inte något som går att styra eller resonera med. 2) Det måste ha extremt negativa konsekvenser om det ignoreras. Till exempel livsfara. Detta medför missuppfattningen att det handlar om svag viljestyrka. Om man kan uppvisa ett sådant oerhört fokus vid vissa situationer, varför kan man då inte göra det i andra? Varför är det till exempel så lätt för en spelintresserad person med ADHD att sitta trollbunden framför ett TV-spel i tre timmar och komma ihåg varenda sekund och detalj, men kan sedan för sitt liv inte ge en god bok ens en tio minuters chans?

Organiserings- och igångsättningssvårigheter
Stökig hemmiljö där många saker, inklusive viktiga sådana, regelbundet tappas bort. Intentionerna att städa kan finnas där, men ofta sätter igångsättningssvårigheter käppar i hjulen.

Uthållighetssvårigheter
Att förbli engagerad över en längre tid är så gott som omöjligt för personer med ADHD. För att det ska bli slutfört över huvud taget nästan krävs det att åtagandet går att genomföra inom en klar och relativt kort tidsrymd. Saker som kräver långtida engagemang, där framstegen görs långsamt och bit för bit under dagar, veckor eller månader blir otroligt svåra att slutföra.

Sömnproblem
För att kunna somna gäller det att hålla sig sysselsatt in i det sista. Det går inte stänga av huvudet. Det är vanligt att titta på TV, surfa på nätet eller läsa fram till småtimmarna för att kunna känna sig helt slutkörd – först då går det att somna.

Ojämn känsloreglering
Detta är en punkt som ännu inte är vedertagen i utvärderandet av diagnosen, men T. E. Brown lobbar för det. Många personer med ADHD upplever att de har svårt för att reglera sina känslor. Med detta följer bland annat blixtaggressioner och oerhörd oro som kan triggas av, utåt sett, triviala händelser.

Impulsivitet, särskilt med pengar
Får man dille på att köpa en sak kan viljan bli så stark att det höga priset, tiden det tar, effekten det kan ha på personen själv eller andra i hens närhet bli fullständigt ovidkommande. Den här impulsiviteten ger sken av sig i fler situationer. Till exempel är det vanligt att personer med ADHD avbryter andra som pratar eller svarar på frågor som inte är färdigformulerade. De kan också säga saker rakt ut utan att först ha tänkt igenom vad det kan ha för effekter.

Dåligt korttidsminne
Många gånger har personer med ADHD ett utomordentligt bra minne, de kan minnas fler detaljer från de gångna åren än andra i sin familj. Men frågar man dem vad som sades för en kvart sedan är det ofta helt blankt. Det går kanske att berätta varje detalj ur en film man såg för sex år sedan, men man har ingen aning om vad man gjorde i förrgår. Detta har sin grund i att det är korttidsminnet som har det lite kämpigt, inte långtidsminnet. Effekterna av detta är att de ofta glömmer vad de håller på med och tappar tråden om de inte får säga vad de vill säga med en gång. Det är också mycket vanligt att läsa flera sidor i en bok och förstå varenda ord, men när blicken lyfts från boken är det som att man varit någon annan stans med huvudet.

Alla ovannämnda symtom tillhör det pussel som utgör ADHD, en diagnos som består mer av ett spektrum än ett fåtal fastslagna punkter skrivna i sten. Personer med diagnosen behöver inte nödvändigtvis uppleva samtliga symtom och precis som med mycket här i livet varierar det mesta. Men varför uppvisas de här symtomen? Vad är roten? Vi får destillera ner det ytterligare, lite mer på djupet. William Dodson, psykiatriker som specialiserat sig på ADHD hos vuxna och ägnat sig åt området sedan 1994, sammanställde nyligen en ytterst intressant lista:

Ett intressebaserat nervsystem
Trots att det faktiskt står redan i namnet, attention deficit, och utgör en av kategoriseringspunkterna jag tidigare tog upp så handlar det i grunden inte om en tvättäkta brist på uppmärksamhet, utan snarare om så kallad inkonsekvent uppmärksamhet. Det går att uppbåda oerhörd uppmärksamhet, men inte motiverat genom hur viktigt något är eller vilka belöningar som väntar – utan genom genuint intresse, genom passion.

Emotional hyperarousal
Det finns mig veterligen ingen bra direktöversättning på hyperarousal men det innebär alltså att det alltid pågår någonting med full intensitet. Vanliga klagomål från personer med ADHD är att de aldrig kan slappna av, att de alltid tänker på tusen saker samtidigt och att de inte kan varva ner för att sova. Detta gäller även känsloregistret. Deras toppar är högre, deras dalar är lägre och alla bemötanden, positiva som negativa, upplevs med mycket högre intensitet. Detta medför i sin tur ofta att personer med odiagnoserad ADHD genomgår stor turbulens i sitt känsloliv och blir i majoriteten av fallen först utredda för depression innan de skickas vidare till en utredning om ADHD.

Rejection Sensitive Dysphoria
Här kommer vi till en särdeles viktig punkt. Inte bara för att det är en relativt ny insikt om diagnosen som fordrar långt mer belysning, utan också för att detta är den huvudsakliga anledningen till att jag valde att skriva den här texten. Rejection sensitive dysphoria, förkortat RSD, innebär överkänslighet för avvisning. Personer med ADHD upplever ofta en intensiv känslighet inför att bli avvisade, retade eller kritiserade. Det är en skamfylld och ängslig känsla som är oerhört stark. En av anledningarna till att detta länge varit okänt är att personer med diagnosen har svårt för att formulera känslan till ord. De pratar om en abstrakt känsla som är så outhärdlig att det känns som fysisk smärta i bröstkorgen när den uppstår. Eftersom denna känsla är präglad av en sällsynt extrem skam, främst över bristen på kontroll, är den ofta dold för närstående. Effekterna av att internalisera RSD tar sig uttryck i humörsvängningar och depression – medan externalisering av RSD oftast sker i form av ilska och aggressionsproblematik. I hälften av alla fall där människor blir dömda till ilskehanteringsterapi av en domstol föreligger det odiagnoserad ADHD.

Att leva med den ohemula känslan att inte vara som alla andra och att gång på gång tappa kontrollen över sig själv sätter djupa spår. Barn med ADHD bär ofta med sig känslan av utanförskap, otillräcklighet och skam upp i vuxen ålder och det är vanligt att man får kämpa med det livet ut. Själv är jag en av dessa människor och jag kommer nu att i resten av texten tala ur mitt eget perspektiv. Ett av mina mardrömscenarion när jag var liten var att bli tillsagd att jag var för högljudd, för uppjagad, för exalterad jämfört med andra barn i samma situation. Att mina reaktioner och mitt uppförande inte var proportionerliga. Skammen i att inte ha förstått detta i tid och återigen varit ”den dryga jäveln” i rummet gjorde, i kombination med RSD:n, att jag i nio fall av tio svarade med ilska. Jag skyllde allt på den person som försatt mig i, det vill säga påpekat att jag betedde mig avvikande, den prekära situation jag inte kunde förstå än mer förklara. Jag kände bara en intensiv skam, så överväldigande och allomfattande att det alltid kändes som just fysisk smärta. Och vid tidpunkten var jag dessutom odiagnoserad, så jag förstod inte varför jag kände som jag kände. Jag förstod inte ens att det var skam. Jag visste bara att jag inte kunde hantera det, jag ville krypa ur skinnet så gott som dagligen. Och år ut och år in försöka tygla min personlighet, som ju var problemet då ingen visste bättre.

Det var bara något år sedan jag först läste om överkänslighet för avvisning som fenomen, så jag har praktiskt taget levt hela mitt liv utan att kunna förklara vad det är som gör att vissa situationer får mig att bli så förskräckligt osäker, arg och ledsen. Hur det avgrundsdjupa självhatet kan komma krypande utan att jag förstår vad jag egentligen känner eller varför jag känner det. Jag berättade inte om den här känslan för min psykolog när jag blev utredd för några år sedan. Både för att det aldrig ställdes frågor kring den och för att jag aldrig i mitt liv hade kunnat tänka mig att blotta mig så fullkomligt. Någonstans hade jag väl också intalat mig själv att det var en del av den inneboende osäkerheten alla människor i viss mån bär på. Alla har vi varit små och alla måste vi förhålla oss till en omvärld som inte alltid känns trygg. Men RSD är något annat och det är så viktigt att vi är medvetna om det.

Ju fler saker jag lär mig om min diagnos, desto lättare är det för mig att hantera vardagen. Jag vill inte påstå att någonting blivit annorlunda i hur min ADHD beter sig, men jag har definitivt fått fler arbetsmetoder skräddarsydda efter förutsättningarna. Jag kan analysera och gå igenom mina känslor med större förståelse vilket i sin tur underlättar enormt för hur det påverkar mitt humör. Jag känner alltjämt alla de här sakerna på daglig basis, men det är som dag och natt att faktiskt veta varför, och kunna urskilja när något faktiskt inte är mitt fel. Jag hoppas att den här texten gett en inblick i diagnosen för utomstående och kanske bidragit med en och annan insikt för de som har den.

Mot oändligheten… och vida- titta en ekorre!